måndag 10 juni 2013

Stavre

Vacker öring tagen på lila klinkhammer
 Igår var jag och Thomas till Stavre för en dags fiske. Man hade lovat regn blåst och riktigt skit väder helt enkelt. När vi anlände var det lite mulet men ändå helt okej dock bara 8grader ute. Vi började dagen som sig bör med frukost och spann från bron. Vi såg några harrar av fin modell och en rätt stor öring. Ombytta och klara så beslutade vi att börja dagen med att fiska djupt då vi inga vak såg och kläckningarna var obefintliga. Vi väljer varsin plats att börja på och båda brukar hålla fisk. Thomas är den första att få på en fisk och det innan jag ens hinner på plast där jag tänkt fiska. Han landar och åter sätter en fin harr på 45cm. Så efter några kast får jag också på en fisk, det känns som en harr och den känns fin! Vilken start på dagen tänker jag då jag hör Thomas tjoa och tittar upp mot honom och ser att även han har fisk på. Vi landar varsin fin harr, Thomas fisk var en fin harr på 40cm och den jag lyckades landa var på fina 48cm! Vi fiskar en liten stund och Thomas känner en par fiskar till dock utan att någon av dess fastnar på krocken. 
 Vi väljer sedan att besöka sjönacken och samma sak upprepar sig åter igen att Thomas får på fisk innan jag hinner på plats, denna gång ser fisken bättre ut så jag beslutar mig för att hjälpa honom och kan efter en del bök håva Thomas först Stavre öring en fin fisk på kilot med väldigt få prickar. Efter den fisken känner vi inget mer på nacken var vid vi tar kaffe rast.
Harr 45-46cm på sjönacken
Efter kaffet testar vi samma plats som vi började dagen på fast vi byter sida. Jag känner en dragning i linan redan i andra kastet men sen inget mer innan Thomas får på sin fjärde fisk för dagen och därifrån jag står ser jag fisken innan Thomas ser den och konstaterar att nu sitter det en stor fisk på krocken. Jag vevar ihop mina grejer och tar mig över för att hjälpa till med att håva fisken, nu vill det sig inte riktigt och vi har svårt att komma åt fisken då platsen är ordentligt djup och varje gång jag försöker närma mig fisken vänder den ut i strömmen igen. Men till slut får jag läge att nå fisken och en magisk fisk synar håvens garn! Fisken väger stadiga 2kg och är nog den vackrast fisk jag sett, efter några kort simmar fisken ut i strömmen där den hör hemma och jubel utbryter! Att få vara med om när en god kamrat får fånga en sådan fisk är helt klart härlig! Efter den underbara fisken tar vi rast ett tag det behövs lugnas ner lite. Vi kokar kaffe i den nya kaffe pannan och njuter av stunden. När vi åter upp tar fisket ska jag vada ut på plasten jag knappt han börja fiska när Thomas fick sin senaste fisk så vill det sig inte bättre än att jag halkar och håller på att stå på näsan ordentligt! På något konstigt sätt lyckas jag rädda upp det hela och blir bara blött om vänstra armen tror jag. När jag hör nån skrika från bron över ån, jag vänder på mig och det är den väl kände fiske profilen Peter Sjödin som ropar att jag tappat håven! Thomas gör ett försök att nå den men djupet är för stort så jag får följa efter den nedströms längs ån, på något sätt tappar jag bort den (Troligen sjönk den bland vassen) så jag återvänder upp lite skamsen och utan håv. Hur som helst mer kaffe för en håv är ändå bara en håv. Mitt fiske har så långt gått rätt så trögt så lite funderar jag allt vad det beror på, efter kaffet har solen värmt vattnet så pass att det kläcker och faktiskt ser vi några vak! Thomas riggar lillspöt och får några riktigt fina harrar på torrfluga, Vi mäter ena fisken till fina 47cm, vi tar några kort innan fisken simmar tillbaka. även jag knyter på en torrfluga valet föll på en gul klinkhammer. Redan i andra kastet stiger en fisk och jag missar, trodde nog inte på det riktigt och var inte alls redo. Några kast senare samma sak igen, nu känns det rätt tungt men Thomas kommer med glada till rop och föreslår ett besök på sjönacken igen. Sagt och gjort vi promenerar upp och Thomas ser genast en fisk vaka och den ser fin ut, jag ser aldrig vaket men med Thomas guidning ska jag få testa på den fisken. Jag vadar på plats och fiskar av platsen där fisken visat sig men trots bra presentation stiger inte fisken. Då vakar det en bit uppströms mig och jag testar även på den fisken men samma sak där inget intresse alls. Jag tar in flugan och funderar på vad jag ska gör, kommer till slut fram till att testa lila klinkhammer dels för att harren gillar den och att många kläckare skimrar i lila. Fisken uppströms mig vakar igen och första kastet blir på den fiske. När flugan passerar platsen för vaket stiger fisken och tar fluga hårt! Jag landar en fin harr på stadiga 45-46cm och allt känns genast mycket bättre. när fisken simmat tillbaka tittar vi på varandra dax för mat!

En väl känd plats bland fiskare

Harr 48cm vid tåg bron

Thomas första Stavre öring
Thomas andra Stavre öring! Prick 2kg
En riktig dröm öring!
Tack för denna gång Stavre vi syns snart igen!

Efter maten fortsätter vi fisket med torrflugorna runt broarna och flugan för kvällen blir just lila klinkhammer och vi fångar ett flertal fina harrar och jag avslutar dagen med en fin öring på torrfluga!
På två man landar och åter sätter vi 12 harrar från 35cm till 48cm och 9 av dessa är över 41cm! Vi sätter även tillbaka 3 öringar 1 på strax under kilot, 1 på kilot och Thomas super öring på 2kg! Känns härligt att kunna sätta tillbaka dessa underbara fiskar och snart är vi på plats igen med våra flugor och då har fisken växt på sig lite till.

Vi hade en helt underbar dag igår i Stavre Thomas och jag med allt från en förlorad håv till magiska öringar och härliga torrfluge hugg!

Tight lines!/Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar