söndag 2 juni 2013

Blåsigt och otroligt svår fiskat idag igen!

Flugan som räddade dagen!
Idag har jag och Johan åter igen vart på rocken äventyr. Platsen var samma sjö som igår och nu kan det konstateras att vädrets makter har något i mot oss vid denna sjö. När vi anlände vakade redan öringarna för fullt och vatten ytan var relativt lugn och allt var så bra det bara kan. Gissa vad som händer? Jo under tiden vi gör i ordning grejerna blåser det upp denna dag också! Nu var det ju inte så mycket att välja på fiska det skulle vi ändå. Vinden gjorde det riktigt svår fiskat och sländorna hinner knappt upp på ytan innan dom får luft under vingarna och lyfter. Vaken avtar allt mer och det hörs och syns en del sporadiska glufs.

mums mums för öringar

Johan drillar öring!
Johan väljer en plats som under gårdagen gav mig en fin öring och även en del andra fiskare hade fisk kontakt på den platsen.  Nu ville det sig inte bättre att Johan började denna dag där gårdagen slutade, missade hugg igen! Ibland hamnar vi alla i den situationen att hur man än gör så fastnar inte fisken!

Trots blåst och svårt fiske så höll vi ut och fiskade på och till slut lyckas jag hitta en fluga som efter bara en liten stund ger resultat och en liten öring på ungefär 4 hekto stiger till flugan. Fisken hoppar en par gånger innan den kvickt krokas av och får friheten åter. Johan har vid det här laget paddlat en bra bit bort till ett grund mitt i sjön, jag beslutar mig för att göra honom sällskap. När jag äntligen kommer fram till grundet och Johan så blåser det än mer och vi vilar en stund från kastandet.
Vi spannar av sjön och jo då vinden avtar en del och vaken börjar höras igen, Jag ser ett vak ungefär 30meter bakom ryggen på Johan och han paddlar i position. Fisken visar till en början inget intresse för flugan men till slut stiger fisken och tro det eller ej men just som fisken tar flugan tittar Johan bort på ett annat vak! Självklart bommas fisken och jag kan inte annat än tycka synd om killen ska det aldrig lyckas? Som tur är skakar han av sig det och konstaterar att flugan i alla fall är den rätta, Några kast senare stiger ytterligare en öring till Johans fluga och den här gången sitter den! Fisken drillas med stor koncentration den här gången ska fisken upp och vända! När fisken synar håvens garn är vi nog lika glada Johan och jag, den fisken var han verkligen värd. Fisken väger 7 hekto och är galet vacker! När fisken får friheten åter så känns det som om dagen är räddad. Vi dröjer kvar på platsen och några sländor syns inom
Johan med en super fin Hälsingeöring
kast avstånd för mig, jag placerar flugan mitt i mellan dem och avvaktar. Efter en bra stund lättar dom ärliga sländorna och endast den oärlig ligger kvar, jag hinner tänka tanken på att söka fisken på någon annan plats när en öring stiger och tar min fluga i ett våldsamt hugg! Den här fisken är totalt och komplett galen den hoppar och lever rövare som om den skulle väga fler kilon. Fisken rusar flera gånger och rullen får arbeta, när fisken glider i håven kommer känslan över mig att nu nu räcker det för idag nu blir det nog inte bättre. Jag väger fisken till strax under 7 hekto och den får självklart sin frihet.


Vi tar sikte på bilen som står en bra bit bort,men innan vi ger oss måste vi testa att lägga några avslutande kast i viken utanför parkeringen men inget händer och vi nöjer oss där och då. Jag tittar på Johan och säger ja denna dag var också en dag och bra blev den ju trots att det var svårt! Vi garvar lite och börjar packa ihop för dagen och så smått planerar vi redan för nästa sväng som ska gå till ett annat vatten som för oss är nytt och spännande. På torsdag kväll vet vi hur det gick.

Tight lines!/ Stefan
Undertecknad med en komplett galen öring

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar