lördag 8 juni 2013

Morgon hugg i hemma strömmen

1,1kg Ljusnan öring
I morse vaknade jag med ett otroligt fiske sug i kroppen och det fick helt enkelt bli en liten snabb repa i Ljusnan här hemma i Bollnäs.
När jag anlände till platsen jag valt för dagen så satte jag mig som vanligt på min speciella sten för att spana. Sträckan såg för stunden lugn ut men efter en stund såg jag första vaket långt ner på sträckan, men eftersom det var det första tecknet på liv så beslutade jag mig för att göra ett försök.

När jag vadat i position och skulle välja fluga så funderade jag en del och valet föll på nymf då det inte visat sig nån mer fisk. I tredje eller fjärde kastet suger det till hårt och en större fisk har tagit flugan! Fisken som direkt känns tung går rakt ner på botten och bökar innan flugan släpper och linan slaknar.
Känslan är jobbig, jag hade gärna i alla fall sett fisken så man visste vad det var. Hur som helst vadar jag i land. sätter mig åter på stenen och spanar. Jag sitter en lång stund för nästa fisk ska fiskas med torrfluga, till slut syns några mindre vak i strömmens inre kant och jag knyter på en superpuppa. Därifrån jag sitter måste kasten läggas uppströms för att komma åt fisken. Första kastet är för kort och jag befarar att jag inte ska få en chans till. Andra kastet blir godkänt och fisken stiger, även denna fisk går rakt ner på botten innan det drar rakt ut i strömmen så det fräser i rullen. Fisken blir efter en stund klar för håven och jag får se en riktigt fin öring glida i håvens garn! Jag väger fisken till 1,1kg tar kort och åter sätter fisken som ställer sig på sikt djup och vilar innan den återtar sin plats i strömmen. Efter den fisken fiskar jag inget mer idag för det blir nog inte bättre än så här och jag är mer än nöjd.

Tight lines!/Stefan
Livs kvalité!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar