lördag 15 juni 2013

Ljusnan

Prick kilot
 Efter att inte ha bundit egna flugor på sju år så togs det åter igen upp för en tid sedan. Införskaffat rätt mycket nya roliga bind grejer och satte mig vid städet igår kväll. Skulle för första gången ge mig på stl 16 i ett försök till små klinkhammer.

Pyssligt var det som sjutton när man inte är van, fick i alla fall ihop tre helt okej flugor som fick sin plats i asken. När jag så nu i morse skulle på en snabb sväng i strömmen här hemma hade jag dessa tre i bakhuvudet.
Vacker Ljusnan öring C/R


När jag satt vid strömmen på "min" sten med en kopp kaffe i handen och såg hur staden vaknade så steg det en fisk i djupgropen precis intill strömkanten. Det brukar kunna stå en fin fisk där på morgonen så länge det är ostört. Detta har många års rutin vid strömmen lärt mig och även att man bara brukar få en par chanser på sig innan man skrämmer ut fisken i strömmen. Valet av fluga föll på en gul klinkhammer i stl 12, tänkte som så att fisken borde vara van att se dessa nu då det kläcker gul forsslända under dagarna. Första kastet går och flugan flyter bra över gropen men inget händer. Jag kastar ett flertal kast på plasten innan jag vevar in linan på rullen och sätter mig på stenen igen. Jag hinner inte sitta länge innan ett vak åter igen breder ut sig på plasten jag nyss fiskat av, fisken står kvar! Trodde jag hade förstört chansen och att fisken simmat till djupare vatten. Funderade ett bra tag på flugvalet och kom på dom tre små! Tittade länge och tänkte att det vore roligt att försöka. Valet föll på en grå klink i stl 16 som tillverkades igår kväll. Första kastet händer det inget och inte i andra heller, hinner undra varför den inte tar innan jag läger ut tredje kastet och fisken går upp och suger ner flugan. Fisken sitter där den ska och efter en livlig drill håvar jag en riktig skönhet till Ljusnan öring. Fisken väger på pricken kilot, tar kort och åter sätter fisken.

Efter det blir jag sittande länge, grymt kul när man lyckas som det gjorde för mig idag. Jag fiskar en stund till efter detta missar några fiskar gör jag även fast idag gör det inget!

Tight lines!/Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar