fredag 24 maj 2013

Bollnäsströmmarna

 Jag skulle inte alls fiska ikväll men suget blev för stort. Hade fått rapporter under dagen att det kläckte i strömmarna! Tänkte som så att en liten snabb sväng kunde inte skada, Kom på plats vid 18,30. Jag satte mig på plats en lång stund för att spana efter vak, Inte en rörelse inte ett vak ingenting! Funderade ett tag på att åka hem, Var ju på jakt efter vakande fisk! Efter att funderat en stund till kom jag fram till att det allt skulle slängas några kast i alla fall.


 Valet av fluga denna kväll föll på nymf, en riktigt tung sak som min kompis Micke Östlin skapat. Intog en plats jag vet håller fisk åtta gånger av tio, Det kändes lite ovant med det lätta klass fyra spöt men efter en par kast satt tekniken där igen. i kast sex eller sju känner jag hur nått drar till i flugan, Ett nytt kast på samma plats och hugget kommer direkt! Jag tror först att det är en bättre harr som tagit flugan då fisken går rakt ner på botten och ställer sig. När sedan fisken får för sig att ta en tur nedströms känns det direkt att det är en fin öring! Innan jag lyckas håva fisken har den bjudit på två ordentliga luft språng! När fisken glider in i håvens garn får jag se en för Bollnäsströmmarna väldigt vacker öring. jag väger fisken i håven och konstaterar att den väger fina nio hekto. Tar en par snabba bilder med självutlösaren på kameran och sätter sedan tillbaka fisken. Det känns otroligt bra att vår älv håller så pass fina fiskar trots att den är totalt sönder byggd. Både harr och öring fisket blir bättre och bättre år för år. Det som glädjer allra mest i detta är att allt fler fiskar med fluga i strömmarna och att dom allra flesta sätter tillbaka fisken.

Tight lines!/ Stefan
                    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar